© 2018 by Pi&Lates Proudly created with Wix.com

  • KAREN

Never underestimate the Power of Chocolate !

Chocolade liefhebbers... goed nieuws! Chocolade is wel degelijk gezond voor je ! Dus je hoeft je niet langer schuldig te voelen als je een stukje stiekem in je mond stopt ...

We sommen de voordelen even kort op, en bekijken even kritisch...


Om te beginnen bevat chocolade veel antioxidanten. Vast al veel over gehoord... Niet? Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die in sommige gevallen schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels.

Speak dutch please? Antixocidanten = vitamines C en E. Deze vitamines beschermen de huid tegen UV-stralen en dus ook rimpels. Chocolade zorgt dus maw onrechtstreeks voor een goede hydratatie van onze huid, waardoor die er jeugdig en stralend uitziet.

Alvast een winner zou ik zeggen...


Rimpeltjes? Chocolade bevat stoffen di eje huid helpen hydrateren, en zodoende ook rimpeltjes helpen bestrijden.

Maar er is meer. Chocolade zou er ook om bekend staan om je humeur in de positieve zin te beïnvloeden. Dit komt dan weer door de aanwezigheid van stoffen zoals theobromine, pherylethylamine en serotonine. Moeilijk namen voor stoffen waarvan je enkel moet onthouden dat ze je een gelukkig gevoel geven. Bovenop wordt door chocolade te eten ook endorfine in je hersenen aangemaakt. En endorfine remt stress af. No wonder dat chocolade-eters zo gelukkig zijn !


Feeling depressed? Have some chocolate!

Door chocolade te eten zou er ook een stoot zuurstof naar de hersenen worden gegeven. Daardoor functioneren deze beter en sneller, en is het bijvoorbeeld minder vermoeiend om moeilijke wiskundige berekeningen te maken.

Had ik dat maar geweten in mijn studententijd, had dus beter chocolade opgeslagen in plaats van Red Bull ;-)

Het zou ook de kans op dementie kunnen verminderen.


Studenten: sla een vorraad chocolade in!

Van het eten van chocolade wordt door verschillende bronnen ook beweerd dat het goed zou zijn tegen hoge bloeddruk en de kans op hart -en vaatziekten verlagen. Er zijn ook bronnen die beweren dat chocolade spiergroei stimuleren op dezelfde manier als joggen. Nu, hier moet ik toch even fronsen.

Kijk, we mogen erg blij zijn met de leuke voordelen van chocolade en ongetwijfeld schuilt er een kleine grond van waarheid in. Zeker weten. Maar van één ding ben ik zeker: spiermassa kweek je niet door het eten van chocolade (overigens ook niet door te joggen, misschien schuilt daar het addertje).


Laat de boodschap vooral zijn: geniet gewoon af en toe eens van een heerlijk stukje chocolade. Het is weliswaar gezonder dat een sponzig stukje cake met veel suiker. Rest er nog de vraag; welke chocolade is nu het beste?

Ik denk dat velen het antwoord op deze vraag reeds weten. 'Des te donkerder, des te gezonder'. Simpel.


Kies het liefst voor donkere, pure chocolade. Die is het gezondst!

Pure chocolade wordt gemaakt van cacaopoeder, cacaoboter, suiker en smaakstoffen. Hoe hoger het percentage cacao (minstens 54% om de stempel 'puur' te krijgen), hoe beter de kwaliteit.

Melkchocolade is pure chocolade met melkpoeder Er moet minstens 35% cacao in zitten. Soms wordt de dure cacaoboter vervangen door plantaardig vet.

Witte chocolade bestaat eigenlijk niet. Het is geen echte chocolade, omdat het van cacaoboter zonder cacaobestanddelen gemaakt wordt. En het is vooral veel suiker, dus eigenlijk niet zo gezond

Ikzelf heb steeds pure chocolade in huis, meestal minstens 79% cacao. En soms neem ik er met zoutkorrels in, of met appelsienstukjes in. 's Avonds in de zetel neem ik dan gemakkelijk een reepje. Heerlijk met een warm tasje thee!

(Cote d'Or heeft héérlijke pure chocolade varianten in het assortiment, go check it out !)


Smakelijk!

(bronnen: Libelle, Wikipedia, voedingscentrum.nl)


14 keer bekeken