• KAREN

Working out on Holiday? 4 tips om succesvol fit te blijven ook op vakantie !

Bijgewerkt: 9 sep 2018

Zo... je bent al een heel seizoen/jaar goed on track met je trainingen. Of het nu hardlopen, snelwandelen, Pilates, Barre, of eender wat is.

Je bent goed bezig ! Op geregelde basis blijf je trainen, je eet gezond, drinkt niet te veel. Kortom! Goed bezig en dat zie je én voel je ! Maar dan... breekt de vakantie aan...


Lange zomeravonden, weer dat gewoon vrààgt om terrasjes en lekker uit eten gaan. En misschien zijn de die-hards onder ons dan nog steeds goed bezig inderdaad. Maar vaak zijn dit de momenten dat velen beginnen afhaken.

Die loopschoenen aandoen of toch maar omkleden in een leuke jurk en de stad intrekken? Vaak ook nog lekker laat, zodat we dan ook onze slaap nog eens missen.


En dan breekt de dag aan dat je met je gezin of vrienden het vliegtuig of auto instapt en andere oorden opzoekt. Vaak haakt men dan helemaal af. En misschien telde ik mezelf daar nog bij tot enkele jaren geleden. Maar nu heb ik een ritme gevonden dat ik perfect ook op vakantie kan toepassen. De 'goesting' om te blijven sporten en in conditie te blijven heeft daarin natuurlijk ook een hele grote invloed bij mij. Maar iedereen kan die drive wel ergens vinden, geen zorgen !


Ingrediënten voor de optimale vakantie-sport-vibes: 'goesting', korte maar effectieve workouts en planning !

Om ook op vakantie in de juiste mood te blijven heb ik enkele tips voor jullie.

Op de eerste plaats is een bepaalde dosis 'goesting' en 'motivatie' van kapitaal belang. En ja, zelfs ik heb soms eens een keer minder zin om eraan te beginnen. Maar.... als het eens een dagje minder goed gaat, bedenk jezelf dan eens: Is er al ooit eens iemand geweest die na een looptoertje, na een intense fitness sessie, na een goeie voetbalmatch, na een échte 'sweatsesh' ... gezegd heeft: 'Verdorie, nu heb ik écht wel spijt van deze workout!'

Nee! Niemand ! Integendeel: als je jezelf zover hebt gekregen om je bed uit te komen, en je sportschoenen aan te trekken of je matje uit de rollen ben je al héél ver. Zelfs als je enkel al maar eens overwogen hebt om 'morgenochtend misschien nog maar eens een paar kilometer te gaan lopen?' BAM ! That's it !! Just do it ! En niet twijfelen. Denk aan het enorme voldane gevoel dat je nadien zal hebben. Leer jezelf te motiveren !!


Ten tweede heb je op vakantie vanzelfsprekende workouts nodig die efficiënt zijn en niet te veel tijd vragen. Je bent per slot van rekening op vakantie. Mijn man en kinderen vinden het ook niet fijn als ik aan een anderhalf uur durende training begin, als hun knorrende magen eigenlijk al uitkijken naar het ontbijt.

http://bit.ly/PowerPack_by_PiandLates

Nee: kort maar efficiënt! Ik raad de PIIT28 workouts enorm aan hiervoor. Waarom? Ze zijn High Intensity in intervallen. En interval training is zeer efficient. De workouts duren slechts 28 minuten, je hebt er (bijna) géén ruimte of materiaal voor nodig en tot enkele uren erna zal je nog effecten hebben. Voor meer info over PIIT28; stuur me een bericht ;-)


Dus... we hebben onszelf zo ver gekregen dat we even gaan sporten voor we het strand opgaan, we hebben een korte workout gevonden die ons niet de hele dag gaat kosten. Wat hebben we nog nodig?


PLANNING !! Dit is misschien het aller-belangrijkste !! PLAN je workout, en maak zodoende een 'commitment' met jezelf. Plan het desnoods in je agenda in. Het is veel moeilijker om iets te negeren of niet te doen als je het eigenlijk echt gepland hebt. Zoek daarbij voor jezelf uit wanneer jij het liefste traint: 's morgens? 's avonds? Dat geeft je het minste kans om te gaan 'skippen'.

Ikzelf sta er graag een half uurtje eerder voor op, zodat het achter de rug is tegen dat de rest van de familie vraagt om naar het ontbijt buffet te trekken. De rest van de dag kunnen we zo gewoon genieten zonder dat er nog rekening met mijn training moet worden gehouden, want die is al lekker achter de rug.


Het helpt als je al alles klaar legt: je favoriete outfit, je matje (of andere benodigdheden), en je kan zelfs de plek zelf uitkiezen. Het strand? Het balkon met uitzicht op de oceaan? You choose, maar maak je workout-momentje aantrekkelijk voor jezelf.



En vergeet niet: je bént op vakantie. Komt het een keertje minder goed uit? That's ok!

Ikzelf heb tijdens onze zomervakantie 1 week gekampeerd en heb na twee keer sporten op de campground moeten vaststellen dat dat toch minder handig is. Mijn yogamatje is 'forever ruined', en het zwarte zand vloog alle kanten uit. Met slechts minimale douche mogelijkheden er nog eens bij was voor mij de uitkomst: ok, dan even enkele dagen niet.

'Leer doseren'. Ja - daar moet ik zelf ook nog bijleren af en toe ;-). Het mag soms ook eens een keertje minder.


Laatste éxtra tip: deze blogpost is in vakantiesfeer geschreven. Maar de tips om de routine erin te krijgen zijn doorheen het hele jaar toepasbaar. Vind iets wat je graag doet, plan het in, en vanzelf krijg je zo een routine. En misschien zelf een routine die je leuk vindt !

En het is eens zo makkelijk om een routine die je gewoon bent doorheen het jaar, gewoon door te trekken tijdens je vakanties, je weekends, je uitstapjes,....


Just commit to be fit ;-) and see you in september ;-)

Fijne dag verder

Karen


Of op de top van een berg ... ;-)





0 keer bekeken

© 2018 by Pi&Lates Proudly created with Wix.com